Vieraan kielen vaikeudet
- lukemisessa
- oikeinkirjoittamisessa
- luetunymmärtämisessä
- kuullunymmärtämisessä
Vieraan kielen oppimisessa ilmenevät vaikeudet kuuluvat osaksi kielellisiä vaikeuksia. Vieraan kielen hallinta koostuu neljästä taidosta, jotka ovat kuullun ymmärtäminen, tekstinymmärtäminen, puhuminen ja kirjoittaminen.
Vieraan kielen oppimsivaikeudet tulisi määritellä sen mukaan, millä kielitaidon osa-alueilla vaikeudet ilmenevät ja mitkä alueet sujuvat ongelmitta. Vaikeudet voidaankin luokitella äidinkielessä ilmenevien vaikeuksien mukaan. Näin voidaan tehdä, koska äidinkieli koostuu samoista osa-alueista kuin vieraskieli.
Osa kielitaidosta sisältää kielestä riippumattomia taitoja ja osa kielikohtaisia taitoja. Kielestä riippumattomat taidot siirtyvät vierasen kieleen, mikäli ne hallitaan äidinkielessä.
Kielestä riippumattomia taitoja ovat:
Dufva, M., Vaarala, H. & Pitkänen, K. 2007. Vieraat kielet ja monikielisyys. Teoksessa Aro, T., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. Jyväskylä: PS-kustannus, 156- 192.
Miller-Guron, L. & Lunberg, I. 2000. Dyslexia and second language reading: A second bite at the apple. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 12, 41-61.
- kuullun ymmärtäminen
- luetunymmärtäminen
- suullinen tuottaminen
- kirjallinen tuottaminen
- oppimisstrategiat
- työmuisti
- ääntäminen
- sanasto
- rakenteet
Lähteenä käytetty
Dufva, M., Vaarala, H. & Pitkänen, K. 2007. Vieraat kielet ja monikielisyys. Teoksessa Aro, T., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. Jyväskylä: PS-kustannus, 156- 192.
Miller-Guron, L. & Lunberg, I. 2000. Dyslexia and second language reading: A second bite at the apple. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 12, 41-61.