OPPIMISVAIKEUKSIIN LIITTYvät kirjavinkit
joulukuun kirjavinkit

MARRASKUUN KIRJAVINKIT

Kuvateksti
LAPSET KIELTÄ KÄYTTÄMÄSSÄ
Soile Loukusa - Leila Paavola, PS-kustannus, 2011
Lapsen
elämän kannalta hyvät kielen käyttötaidot ja toimiva kommunikointi ovat kielen
muodollisia seikkoja, rakenteita tai sanastoa, tärkeämpiä. Kielen käytön
näkökulma on yhä vahvemmin esillä lasten kielellisten taitojen ongelmia
tarkasteltaessa.
Kirja tarjoaa uusia näkökulmia lapsen vuorovaikutuksellisen
toiminnan ja kielen käyttötaitojen arviointiin. Teos antaa myös mahdollisuuden
heijastaa lapsen kielellisiä taitoja tyypillisesti kehittyviin lapsiin. Lisäksi
kirjassa käsitellään kuntoutuskäytäntöjä varhaisten taitojen kuntoutuksesta
kouluikäisten lasten kielenkäyttötaitojen tukemiseen.
Kirja on suunnattu erityisesti puheterapeuteille, psykologeille ja
erityisopettajille sekä kyseisten alojen opiskelijoille. Lisäksi kirjaa voi
suositella mm. lastentarhanopettajille ja luokanopettajille. Myös lasten
vanhemmat voivat löytää kirjasta vastauksia kielen käytön kehitystä ja sen
ongelmia koskeviin kysymyksiin.

JOKO SE PUHUU?
Tiina Siiskonen, Tuija Aro, Timo Ahonen toim., PS-kustannus, uudistettu 4. painos 2014
Kielenkehityksen klassikoksi muodostuneessa kirjassa
tarkastelee kielellisten oppimisvaikeuksien ilmenemismuotoja varhaislapsuudesta
kouluikään. Kirjassa annetaan konkreettisia vihjeitä ja työvälineitä alle
kouluikäisten lasten kielellisten vaikeuksien tunnistamiseen, arviointiin ja
kuntoutukseen. Kielen kehityksen tukemista tarkastellaan perheen, neuvolan,
päivähoidon ja esiopetuksen näkökulmista.
Kirjan uudistettu 4. painos toteutetaan yhteistyössä
Niilo Mäki Instituutin ja Onerva Mäen koulun kanssa.
LOKAKUUN KIRJAVINKIT

POSITIIVISEN PEDAGOGIIKAN TYÖKALUPAKKI
Eliisa Leskisenoja, PS-kustannus 2017
Kaipaako
työkalupakkisi täydennystä? Haluaisitko uusia välineitä oppilaiden oppimisen,
motivaation ja hyvinvoinnin tukemiseen? Tästä kirjasta saat käyttöösi
hyödylliset positiivisen pedagogiikan työkalut!
Positiivinen pedagogiikka tuo kouluihin myönteisen ja
voimavaraperustaisen toimintakulttuurin. Hyvinvoivat oppilaat sitoutuvat
koulutyöhön, saavat hyviä arvosanoja ja ovat muita vähemmän poissa koulusta.
Kirjassa esiteltävät toimintatavat perustuvat positiivisen psykologian
tuoreeseen tutkimustietoon. Niiden avulla opettaja voi tukea systemaattisesti
oppilaidensa hyvinvointia ja koulumielekkyyttä. Työkalupakki koostuu
erilaisista harjoituksista, pedagogisista käytänteistä, luokkarutiineista ja
työtavoista. Menetelmät ovat helposti toteutettavissa erilaisissa
luokkayhteisöissä ja eri-ikäisten lasten kanssa. Työkalupakista löytyy ideoita
niin positiivisen pedagogiikan ensikertalaiselle kuin kokeneemmalle konkarille.
Kirja perustuu Eliisa Leskisenojan omassa luokassaan toteuttamaan
toimintatutkimukseen. Tutkimus osoitti, että positiivisen pedagogiikan
toteuttaminen inspiroi ja voimaannuttaa myös opettajaa.

MOTIVAATIO JA OPPIMINEN
Katariina Salmela-Aro toim.,PS-kustannus, 2018
Yksi opiskelee kovasti saadakseen
hyviä arvosanoja, toinen tekee saman oppimisen ilosta. Molemmat saattavat olla
yhtä motivoituneita mutta eri tavoin.
Mikä
meitä pohjimmiltaan motivoi oppimaan?
Oppimistilanteessa
motivaatio on aina monen tekijän summa. Oppimismotivaatio ei ole pysyvä piirre
vaan siihen vaikuttavat yksilön omat sekä ulkopuoliset tekijät. Esimerkiksi
sosiaalisilla suhteilla, opettajan vuorovaikutustavalla ja erilaisilla oppijan
ajattelutavoilla on suuri merkitys oppimismotivaation rakentumisessa.
Kirjassa
vastataan kysymyksiin motivaation ja oppimisen yhteydestä uuden
motivaatiotieteen avulla käytännön opetustyötä unohtamatta. Asiaan paneudutaan
esimerkiksi kaveriverkostojen, vanhempien, opettajan roolin sekä kouluinnon ja
-uupumuksen näkökulmista.
SYYSKUUN KIRJAVINKIT

Kuvateksti
NÄE SYDÄMELLÄ - luo arvostava yhteys lapseen
Kirsi Saukkola & Taina Laane, Kirsicolsulting, 2017
Näe sydämellä - luo arvostava yhteys
lapseen on myötätuntoinen ja oivalluttava kirja lapsen kohtaamisesta. Se auttaa
aikuista ymmärtämään lasta paremmin ja toimimaan yhteistyössä lapsen kanssa
arjen haastavissakin tilanteissa. Samalla lapselle syntyy tunne siitä, että hän
on hyvä lapsi. Kirja pohjautuu ratkaisukeskeiseen toimintatapaan sekä
positiivisen psykologian sovelluksiin. Se sisältää lukuisia käytännön
menetelmiä ja esimerkkejä myönteisen arjen tueksi.

Kuvateksti
JUOKSE, HYPPÄÄ, HEITÄ, OTA KIINNI
Timo Jaakkola, PS-kustannus, 2016
"Tutkimukset osoittavat, että
lasten ja nuortenperusliikuntataidot kuten juokseminen, hyppääminen ja
heittäminen ovat viime vuosikymmeninä heikentyneet. Kuitenkin
perusliikuntataitojen riittävä hallitseminen olisi erittäin tärkeää:
liikuntataidot ovat yhteydessä kognitiiviseen kehittymiseen, koulussa
menestymiseen ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. Ne tukevat
paitsi lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kehitystä, ovat keskeisiä taitoja
koko ihmisen elinkaaren ajan. Perusliikuntataidot auttavat selviytymään
erilaisissa arkitilanteista ja tuovat hyvinvointia.
Kirja antaa tukun tietoa siitä, miten
perusliikuntataitoja kannattaa opettaa ja miksi niihin panostaminen on niin
tärkeää. Vain ohjaajan mielikuvitus rajoittaa mahdollisuuksia, joita
perusliikuntataitoja harjoittelu tarjoaa.
Hauskoja ja havainnollisia harjoitteita
on eri ikäryhmille: varhaiskasvatus, alakoulu ja yläkoulu. Pelkästään
yksinkertaiselta kuulostava juokseminenkin voidaan harjoitella monella eri
tavalla: vanteilla tehdyillä juoksuradoilla, eri alustoilla, musiikin tai
mielikuvien mukaan, hernepussi pään päällä, käsiliikkeitä harjoittelemalla.
Harjoitteet on valittu siten, että niiden ohjaaminen onnistuu keneltä tahansa
ilman liikunta-alan koulutusta.
Kirja on jatko-osa aiemmin ilmestyneelle
"Krokotiilijuoksu ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen
kehittämiseksi"
Lähde Riitta Hämäläinen LukSitko 1/2017
ELOKUUN KIRJAVINKIT

Kuvateksti

Heinäkuun kirjavinkit

TUNNE AIVOSI
Minna Huotilainen
& Leeni Peltonen, Otava 2017
Aivoja kannattaa huoltaa jokaisessa
elämän vaiheessa. Aivot joutuvat lujille eri tavoin eri ikäkausina.
Vauvan ihmeelliset aivot, koululaisen
kehittyvä aivotoiminta, teinien aivomyrskyt, stressaantuneet työikäisen aivot ja
ikääntyvät aivot käsitellään omissa luvuissaan, kuten myös tunteiden ja järjen
tasapainottelu aivoissa. Jokaisen luvun lopussa on pieni tiivistelmä luvun
sisällöstä ja ohjeita siitä, miten tietoa voi soveltaa käytäntöön.
Kirja on kirjoitettu ymmärrettävällä
tavalla. Tieteellinen tutkimus on tuotu arkielämään, jotta jokainen voi lisätä aivojensa
hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta toisten ihmisten kanssa. Oppimista
ja lukivaikeutta käsitellään kirjassa kiinnostavalla tavalla jo ensimmäisestä
luvusta alkaen.
Omien aivojen tunteminen on avain
hyvinvointiin ja oppimiseen - suosittelen lämpimästi kirjaa!
Kirja on myös Celiassa kuunneltavissa äänikirjana.

ADHD ja oppimisen tuki
- Huomioi yksilölliset tarpeet ja
vahvuudet
Erja Sandberg, PS kustannus 2018
Olisipa minut huomioitu
lapsena, jolla on ongelmia — eikä lapsena, joka on ongelma.
Lapsella tai nuorella ilmenevät tarkkaavuuden pulmat, levottomuus ja
impulsiivisuus haittaavat usein merkittävästi oppimista ja toisten kanssa
toimimista. Tällöin hän saa herkästi myös negatiivista palautetta, ja hänen
vahvuutensa unohtuvat.
Keskittymiskykyä edistävät toimintatavat, kuten
selkeät tavoitteet, johdonmukainen ohjaaminen ja toiminnallisuuden lisääminen,
auttavat oppilasta ja helpottavat opettajan työtä. Kirjassa kerrotaan oireita
lieventävistä, oppimista tukevista ja vahvuudet huomioivista toimintatavoista
niin varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa, toisella asteella kuin
korkea-asteella. Kirjassa huomioidaan myös koulutusten nivelvaiheet ja
siirtyminen työelämään.
Teos lisää ymmärrystä lapsista ja nuorista,
joilla on ADHD, ja antaa välineitä yksilölliseen tukemiseen.