Selkomateriaalin tekeminen
Selkokielisen materiaalin tekemisessä tulee huomioida seuraavanlaisia seikkoja:
1) Tavoite.
2) Jäsentely.
3) Kirjoittaminen.
Lähteet:
Aro, T., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) 2007. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. PS-kustannus.Ikonen, O. & Virtanen, P. (toim.) 2007. Erilainen oppija- yhteiseen kouluun. PS-kustannus
1) Tavoite.
- Pohdi, millainen on materiaalin kohderyhmä tai -oppilas.
- Mieti tarkasti, mikä on materiaalin tavoitteet. Mitä oppilaan halutaan sen avulla oppivan?
2) Jäsentely.
- Mieti, miten asia voidaan esittää mahdollisimman selkeästi siten, että oppija osaa kytkeä sen omaan ajatus- ja kokemusmaailmaan. Konkretisoi asiat oppijan kokemusmaailmaan sijoittuvien esimerkkien avulla.
- Rajaa aihe sekä jätä ylimääräinen aines pois.
- Tee tekstistä johdonmukainen.
- Pohdi, miten voit motivoida. Miten kuulija, lukija, näkijä saadaan kokemaan oppimateriaali itselleen tärkeäksi ja tarpeelliseksi.
- Pohdi, mitä oppimistehtäviä voi käyttää. Oppimistehtävien avulla uusi tieto jäsentyy osaksi kokemusmaailmaa.
- Varmista myös, että kuvitus ja taitto tukevat asian oppimista ja ymmärtämistä.
3) Kirjoittaminen.
- Suosi yleisiä tavanomaisia sanoja ja pyri selittämään sanat, jotka oletat lukijalle vieraiksi. Ole varovainen kielikuvien, abstraktien sanojen ja suurten lukujen kanssa.
- Vältä vaikeita ja monimutkaisia sijamuotoja ja verbirakenteita. Passiivilauseet on hyvä korvata aktiivi lauseilla aina kun mahdollista.
- Kirjoita lyhyitä lauseita. Suora sanajärjestys on usein helpompi hahmottaa kuin epäsuora.
- Kirjoita konkreettista kieltä, anna esimerkkejä ja sido teksti aikaan ja paikkaan, jos mahdollista.
- Käytä aikuisten kieltä, silloin kun kirjoitat aikuisille.
Lähteet:
Aro, T., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) 2007. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä. PS-kustannus.Ikonen, O. & Virtanen, P. (toim.) 2007. Erilainen oppija- yhteiseen kouluun. PS-kustannus